t

Niet sneller maar langzamer

We zitten in een wereld die maar steeds sneller moet, alles moet sneller.  Iedereen wil tegenwoordig wel langzamer maar het moet allemaal heel snel gebeuren. Het lijkt wel alsof alles op fast forward gaat.
Als dingen beter moeten gaan dan moeten deze sneller gaan. Tegenwoordig spreken we over efficiënt als het snel werkt en niet meer als het alleen goed werkt. Goed is niet meer voldoende het moet snel werken. Als wij een sport beoefenen willen we snel resultaat of het goed voor ons is doet er niet meer toe.

We zijn zo gefixeerd op sneller gaan dat we vergeten wat de gevolgen zijn voor ons leven, ons gezin en onze gezondheid. Dit kan uiteindelijk leiden tot een ziekte en dat het lichaam de handdoek in de ring gooit.
Of een relatie gaat op in rook omdat we gewoon niet genoeg tijd voor elkaar hebben.
Of onze geliefden en mensen om wie we geven gaan we blijkbaar ook tijd besparen want alles moet sneller, onze kinderen kunnen sneller naar school, sneller studeren, sneller werken, sneller koken met andere woorden sneller leven. Maar worden we hier ook echt gelukkiger van. Dat we nu het snelle leven leiden en niet het gezonde leven.

Het probleem ligt denk in in het westen waar we lineair kijken naar tijd. Tijd is in het westen geld.
En psychologisch gezien omdat tijd schaars is moeten dus we meer doen met minder tijd. Elk moment van tijd zetten we om in een race naar een finish die we nooit halen.
Door dingen langzamer te doen blijkt dat we dan toch meer plezier uit het leven halen, uit werken, sporten en eten en daardoor ook weer langer leven.
Maar dit is niet alleen goed voor ons maar ook voor mensen om wie we geven.

Als ik nu naar de jeugd kijk hoe veel en hoe snel alles moet gaan. Kinderen en studenten worden totaal overspoeld met werk wat allemaal nog moet gebeuren zaken die zij allemaal moeten leren. Ik denk dat velen van hen streven naar een totale burn-out .

Waarom is het zo moeilijk om af te remmen. Werkt snelheid zo verslavend. Snelheid is spannend dat kan ik begrijpen. Het is iets metafysisch we kunnen alles voorbij laten gaan omdat we er niet bij stil hoeven te staan.
Misschien is het wel onze westerse cultuur om te presteren. Onze maatschappij heeft moeite met het accepteren van langzaam.
Langzaam is ook niet bepaald een geaccepteerd woord in onze maatschappij meer. Langzaam word geassocieerd met iets negatiefs, een achterblijver iemand die dom is een blok aan het been.

Ik denk dat de boodschap moet zijn het goede in het langzame te vinden. Er is ook het wel echt het nadelige in langzame, ik bedoel als je in de file staat is dat niet bepaald rustgevend.
Maar er is voldoende goed in langzaam.
De tijd nemen op het kantoor om naar de beste oplossingen zoeken door te kijken vanuit verschillende perspectieven. De TV uitzetten en met het gezin tot elkaar komen en de tijd voor elkaar nemen. Of de tijd nemen om langzamer te gaan zodat je misschien wel je eigen leven red.

Langzamer leven is meer liefde vinden voor jezelf en voor je omgeving.
Het lijkt zo moeilijk voor velen om langzamer te gaan terwijl dat ons misschien wel gelukkig gemaakt en toch willen we allemaal sneller.
Is het mogelijk om allemaal wat langzamer gaan.
Ik denk dat het mogelijk is dat we allemaal wat langzamer gaan. En ik zie mezelf als een goed voorbeeld van langzaam leven en toch veel doen.

Ik leef ook in snelheid en heb het ook dagelijks druk met mijn ondernemingen.
Maar ik leef op de golven van mijn eigen ritme. Mijn lifestyle is niet versnellen maar ervaren. Voor mij is langzamer leven de eerste stap naar een bewuster leven in balans.


Guiseppe Cartago
http://www.youtube.com/watch?v=0FeK1chrX_E

0 reacties :